Allt fler anmäler när de blivit utsatta för nätbedrägeri och id-stöld, detta efter att en ny lag stiftats på området. Vad innebär denna?

 

Den 1 juli 2016 blev det äntligen straffbart med id-kapning och det har gjort att polisen i år har fått in över 13 000 anmälningar om just detta. Trots det tror man att det finns ett stort mörkertal för om man skulle koda alla kortbedrägerier som olovlig identitetesanvändning skulle siffrorna enligt polisen mer än tredubblas. I SVT går det att läsa följande:

 

Den 1 juli 2016 blev det olagligt att använda andra personers identitetsuppgifter på ett sätt som leder till skada för den drabbade. Därefter har anmälningarna om olovlig identitetsanvändning – i folkmun kallat id-kapning – rasat in.

 

Är det företagen som borde bära risken för bedrägeri online?

 

Nu vill vissa att lagen ska ändras igen och det så att det är företagen som får bära risken för lånebedrägerier. Många tycker det är orimligt att det är konsumenterna som ska bevisa att deras e-legitimation har missbrukats av någon, i stället borde det vara företagen som har bevisbördan för att deras tekniska infrastruktur inte har märkt att något är fel. Mer om detta går det till exempel att läsa om i denna debattartikel från Dagens Nyheter.

 

I dagsläget är det fortfarande så att det är du själv som måste bevisa din oskuld när fakturor ramlar in på saker och tjänster du inte köpt. För att skydda dig gäller det att anmäla alla borttappade id-handlingar till polisen och kreditupplysningsföretag. Du ska heller inte exponera dina personuppgifter i onödan.